Nederlands

Vaksteunpunt Nederlands

Het vaksteunpunt Nederlands bestaat nu twee jaar en begint haar nut te bewijzen. Er is nogal wat aan de hand rond dit essentiële schoolvak. Een gepubliceerd onderzoek van ResearchNed laat zien dat juist taalvaardigheid en studievaardigheid voor- waarden zijn voor studiesucces in het hoger onderwijs. En natuurlijk zorgt een groeiend lerarentekort voor enorm veel problemen op de scholen.

 

Vanuit het vaksteunpunt Nederlands willen we docenten uit het vo met elkaar in contact brengen rondom verschillende thema’s en onderwerpen, om zo een uitwisseling van ideeën en materiaal te bevorderen. Ook willen we hen via workshops, cursussen en lezingen over de laatste wetenschappelijke inzichten, gereedschap en inhoud bieden voor hun eigen lessen. Uiteindelijk hopen we uiteraard via bevlogen en goed geïnformeerde docenten ook de leerlingen de liefde voor het Nederlands bij te brengen en hen enthousiast te krijgen voor de studie Nederlands.

 

Heb je wensen of ideeën met betrekking tot nascholingen, belangrijke onderwerpen, zomerschool of excursies? Laat dit dan aan ons weten. Wij laten de activiteiten graag op jouw wensen aansluiten. Voor direct contact met ons kun je mailen naar Iris Hoogendoorn

 

Altijd op de hoogte?
Geïnteresseerd in de activiteiten van het vaksteunpunt Nederlands? Meld u hier aan voor onze vakmailing.  

Vakinhoudelijke activiteiten
04-04-2024:

Neerlandistiekdagen 2024 – Festival der zinnen

Een dag op de UvA vol lezingen, workshops en activiteiten over het Nederlands. Een greep uit het programma: keynote Karin Amatmoekrim, code-switching karaoke, Open Podium en nog veel meer! Het programma is nog in ontwikkeling. Zodra het klaar is, kun je het op onze website lezen Lees verder →

Vakinhoudelijke activiteiten waarvan de datum nog volgt

Geen berichten gevonden.

Vakoverstijgende activiteiten
14-03-2024:

Hoogbegaafdheid in de klas

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor hoogbegaafdheid in de klas. Maar wat is hoogbegaafdheid eigenlijk? Hoe herken je de signalen? Wat betekent dit voor jouw vaardigheden als docent? Wat kun je bereiken met je didactiek? Lees verder →

28-03-2024:

Workshop graphic novels

Je leert aan de hand van verschillende werkvormen hoe je omgaat met elementen als tekst, beeld en kadrering, zodat je een graphic novel in de klas kunt behandelen. Persepolis en het werk van Aimée de Jongh staan centraal. Lees verder →