4 juli 2023
Wat zijn de kansen en gevaren van ChatGPT? Wat kun je als leerling allemaal doen met ChatGTP? Vragen die tijdens de gezamenlijke bijeenkomst ‘Impact van ChatGPT op het voortgezet onderwijs’ van AlfaGammapartners en Bètapartners op vrijdag 23 juni aan bod kwamen. Meer dan honderd mensen, veelal…
27 juni 2023
Vaksteunpunt godsdienst/ levensbeschouwing organiseerde een studiemiddag rond het thema ‘Activerende didactiek’. Circa 15 docenten bogen zich samen over de vraag wat onder een dergelijke didactiek kan worden verstaan en welke vorm dit concreet kan krijgen in het eigen schoolvak.
13 juni 2023
Op 22 mei verzamelden 4 groepen leerlingen van 3 verschillende scholen zich in de Universiteitsbibliotheek van de UvA. Vooraf lazen ze de bekroonde debuutroman Confrontaties van Simone Atangana Bekono .
14 april 2023
Terugblik vakbijeenkomst ‘Geowerkvormen in de praktijk’ – Vrijdag 24 maart UvA Met ruim veertig deelnemers was het op vrijdag 24 maart een drukbezochte vakbijeenkomst op de Universiteit van Amsterdam (UvA). De bijeenkomst stond in het teken van de ‘Geowerkvormen’ bundel, uitgebracht door de Interfacultaire Lerarenopleiding (ILO) van…
28 maart 2023
Op 9 maart verzamelde een grote groep enthousiaste ondergesneeuwde Alfa- en Gammadocenten zich in het P.C.Hoofthuis voor de bijeenkomst “Gevoelige onderwerpen in de les”. Geerte Savenije, onderzoeker en lerarenopleider beet het spits plenair af met een vakoverstijgende keynote over de vraag hoe we kunnen definiëren…
6 maart 2023
Na tien jaar Vakdidactiek Geesteswetenschappen is het tijd voor een onderwijsfeestje: op 6 april is er een programma boordevol interessante workshops en posterpresentaties voor en door vo-docenten, docent-onderzoekers en wetenschappers op het gebied van talen, geschiedenis, erfgoededucatie en filosofie.
22 februari 2023
Maandag 23 januari was de eerste bijeenkomst (van in totaal drie) van de professionele leergemeenschap over de ontwikkeling van lesmateriaal rondom het sociaalwetenschappelijk redeneren van leerlingen over maatschappelijke problemen.
22 februari 2023
De vakbijeenkomst meertaligheid en taaldiversiteit in de klas sloot daar naadloos op aan. In deze bijeenkomst deelden studenten van de HvA het door hen ontwikkelde en beproefde lesmateriaal waarin taalfamilies onderwerp van de les waren.