Vakbijeenkomsten /

Wat kan dystopische literatuur ons over het heden leren?

Het genre van de dystopische fictie bloeit als nooit tevoren. Adriaan van Dis’ KliFi, Erdal Balci’s De wedergeboorte, Marjan Brouwers’ Zonderland, Maarten van der Graaffs Onder asfalt, Marloes Morshuis’ Quotum, Emy Koopmans Het boek van alle angsten, Hanna Bervoets’ Wat wij zagen – het zijn stuk voor stuk romans waarin een verontrustend, soms ronduit angstaanjagend beeld wordt geschetst van de wereld van morgen. Vaak vormt in zulke teksten een bestaande, hedendaagse ontwikkeling het uitgangspunt: denk aan klimaatverandering, de opkomst van AI, een pandemie, toenemende bureaucratisering of maatschappelijke polarisering. In dystopische literatuur worden zulke ontwikkelingen via een toekomstscenario uitvergroot, zodat alle complexe vragen, risico’s en dilemma’s die ermee gepaard (over)duidelijk naar voren komen. Die eigenschap van dystopische teksten maakt ze dan ook uitermate geschikt om juist over het heden na te denken, om terug te blikken naar de toekomst.

Tijdens twee bijeenkomsten onderzoeken we aan de hand van twee Nederlandstalige literaire teksten wat we precies van dystopische literatuur kunnen leren over de wereld van nu.

  • Op donderdag 7 maart bespreken we F. Bordewijks Verplaatsing der elementen.
  • Op donderdag 14 maart zal Aafke Romeijns Concept M. besproken worden. 

 

In deze bijeenkomsten:

  • maak je kennis met literatuurwetenschappelijke inzichten in dystopische fictie (zowel young adult als volwassenenliteratuur)
  • raak je vertrouwd met manieren om dystopische fictie te analyseren en te contextualiseren in hedendaagse maatschappelijke discussies
  • doe je inspiratie op om literatuuronderwijs over dystopische teksten te verbinden aan onderwijs over democratie, burgerschap, kritisch denken en interculturele sensitiviteit.
  • Je kunt naar beide bijeenkomsten gaan, maar je kunt er ook voor kiezen om naar één van de bijeenkomsten te gaan.

Om de literaire werken goed te kunnen bespreken, is het nodig dat elke deelnemer betreffende werken uitgelezen (en eventueel meegenomen) heeft voor de bijeenkomst. Gaston Franssen, hoogleraar moderne letterkunde en intermedialiteit, verzorgt net als vorig jaar beide bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn gericht op docenten Nederlands, maar docenten van andere vakken zijn ook van harte welkom.

Literatuur:
F. Bordewijk, ‘Verplaatsing der elementen’, in: dez., Studieën in volksstructuur (Rotterdam/Den Haag, Nijgh & Van Ditmar, 1951), online raadpleegbaar via deze link

Aafke Romeijn, Concept M (Amsterdam, De Arbeiderspers, 2018), zelf te lenen/aan te schaffen.

LET OP: Er waren technische problemen met het aanmeldformulier. Na je aanmelding hoor je meteen een bevestiging te ontvangen. Indien dit niet gebeurd is, verzoeken we je om het aanmeldformulier weer in te vullen. De problemen zijn inmiddels opgelost. Mocht je nog problemen ondervinden, mail dan bureau@alfagammapartners.nl. Excuses voor het ongemak.

19:15 uur –  inloop

19:30 uur –  start lezing

21:00 uur – borrel

21:30 uur – einde