Agenda

  • Conceptueel modelleren

    Systeemdenken is een belangrijke vaardigheid voor het begrijpen en oplossen van complexe problemen (klimaat, voedselvoorziening, natuurbeheer, recessie, etc.). Met behulp van Dynalearn kunnen leerlingen actief werken aan hun conceptuele begripsontwikkeling van systemen door het maken van kwalitatieve computermodellen. Lees verder →

    29-02-2024:

    Vakbijeenkomst: Studiedag Islamitische Filosofie

    In samenwerking met Filosofie Oost West organiseren wij voor de tweede keer een studiedag over oosterse filosofie, ditmaal gericht op Islamitische filosofie. Onze spreker is dr Michiel Leezenberg. De studiedag geeft een inleiding en biedt ook gelegenheid tot het ontwikkelen van lesmaterialen. Lees verder →

    29-02-2024:

    PLG Maatschappelijke controverses bij godsdienst/levensbeschouwing

    In 2021 ging de nieuwe wet op het burgerschapsonderwijs van kracht. Deze wet onderstreept dat bevordering van burgerschap en sociale cohesie een taak is die om gerichte aandacht van scholen vraagt. Tegelijkertijd zien we dat onze samenleving op sommige punten verder polariseert, waardoor het bevorderen van sociale cohesie alleen maar een grotere opgave lijkt te worden. Lees verder →

    07-03-2024:

    Hot Politics Lab: emoties en politiek

    Bert Bakker (UvA-onderzoeker en medeoprichter van het Hot Politics lab) heeft samen met zijn collega’s onderzoek verricht naar de emoties die politiek teweegbrengt bij mensen. Ze hebben dit niet alleen gedaan door mensen te vragen naar de emoties die specifieke politieke boodschappen bij hen opwekken, maar ook door deze emoties te meten aan de hand van fysiologische reacties, zoals zweet op de vingertoppen en het wel of niet samentrekken van bepaalde gezichtsspieren. En is er een link met emoties en politieke kleur? Lees verder →

    07-03-2024:

    De perfecte toetsvraag in samenwerking met Cito

    We bespreken meegebrachte cases van lastige vragen en gaan samen aan de slag met het maken van vragen. Nu er besloten is om met een “Kenmerkende Aspecten Binas” te gaan werken, zullen we daar uiteraard ook bij stil staan: wat betekent dat voor je toetsing? Lees verder →

    14-03-2024:

    Hoogbegaafdheid in de klas

    De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor hoogbegaafdheid in de klas. Maar wat is hoogbegaafdheid eigenlijk? Hoe herken je de signalen? Wat betekent dit voor jouw vaardigheden als docent? Wat kun je bereiken met je didactiek? Lees verder →

    22-03-2024:

    Agora: Dag van de Filosofie voor leerlingen

    Tijdens deze dag laten we zien dat filosofie niet alleen een schoolvak is, maar ook een levende praktijk waar je een deel van kunt zijn. Ontmoet echte filosofen, denk en discussieer mee met onze sprekers, doe mee aan de debatwedstrijd, houd een geblinddoekt gesprek en zoek je eigen weg in onze filosofische speurtocht! Ons doel is dat je als leerling in gesprek kunt gaan met levende filosofen en met andere leerlingen. Ons thema dit jaar is DEFINE:HUMAN. Lees verder →

    28-03-2024:

    Workshop graphic novels

    Je leert aan de hand van verschillende werkvormen hoe je omgaat met elementen als tekst, beeld en kadrering, zodat je een graphic novel in de klas kunt behandelen. Persepolis en het werk van Aimée de Jongh staan centraal. Lees verder →

    04-04-2024:

    Neerlandistiekdagen 2024 – Festival der zinnen

    Een dag op de UvA vol lezingen, workshops en activiteiten over het Nederlands. Een greep uit het programma: keynote Karin Amatmoekrim, code-switching karaoke, Open Podium en nog veel meer! Het programma is nog in ontwikkeling. Zodra het klaar is, kun je het op onze website lezen Lees verder →

    04-04-2024:

    Vakbijeenkomst Lakoff & Johnson over metaforen

    Helemaal afgedraaid of juist enorm opgewekt? Een vakbijeenkomst over hoe metaforen onze manier van denken over onszelf en ons arbeidsethos beïnvloeden. Elsbeth Brouwer, taalfilosoof aan de UvA, geeft extra verdieping en uitleg bij de tekst van Lakoff & Johnson uit de examenbundel. Lees verder →

    18-04-2024:

    Middagje ouderwets luisteren

    Deze namiddag in de drukke voorjaarsweken zetten we de stoelen in theateropstelling om ouderwets te luisteren naar drie expertlezingen van historici van de UvA. Neem je collega’s en enthousiaste leerlingen mee en laat je in drie lezingen up-to-date brengen over de nieuwste inzichten uit historische onderzoek. Lees verder →

    19-04-2024:

    Excursie ‘Op verkenning in Germania Inferior!’

    Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen over twintig jaar nog met plezier terugdenken aan jullie uitstapje naar een klassieke site/museum? Je krijgt praktische materialen, zoals een draaiboek en een overzicht van mogelijke bestemmingen. Ook kijken we naar voorbereiding, activiteiten ter plekke en de verwerking achteraf. Natuurlijk gaan we zelf ook op pad! Waarheen? Dat wordt nog bekendgemaakt. Lees verder →

    24-05-2024:

    Vakbijeenkomst Eindexamen vwo nakijken

    Nakijkverlof; neem je stapel examens mee en kom nakijken! Het is de dag na het eindexamen vwo. We gaan met een groep onze eindexamens nakijken. Er is tussendoor gelegenheid om met elkaar te overleggen, maar we gaan vooral hard aan de slag. Voor koffie en een lekkere lunch tussendoor wordt gezorgd! Lees verder →

    07-06-2024:

    Vakdidactische keuzecarrousel

    In dit vakdidactische keuzecarrousel bieden we verschillende inspirerende workshops aan waaruit je een keuze kunt maken (zie hieronder). Te denken valt aan interessante lesideeën, concrete stappenplannen en bruikbare materialen met betrekking tot de onderwerpen communicatief met elke leergang, schrijfvaardigheid, burgerschap in de MVT-les en oefenen met nieuwe ERK-onderdelen. Lees verder →

    13-06-2024:

    De rol van veen in klimaatverandering

    Welke rol speelt ons veen in de klimaatverandering? En welke rol zou het veen kunnen spelen in tegengaan van klimaatverandering? Tijdens de excursie gaan we verder in op de praktische kant; wat wordt er gemeten en hoe doet men dat? En wat voor excursie zou je hier met je eigen leerlingen kunnen doen? Lees verder →

ALTIJD OP DE HOOGTE?

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten en relevante ontwikkelingen in je vakgebied? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.