Vakbijeenkomsten /

Vakdidactische keuzecarrousel

In deze vakdidactische keuzecarrousel bieden we verschillende inspirerende workshops aan waaruit je een keuze kunt maken (zie hieronder). Te denken valt aan interessante lesideeën, concrete stappenplannen en bruikbare materialen met betrekking tot de onderwerpen communicatief met elke leergang, schrijfvaardigheid, burgerschap in de MVT-les en oefenen met nieuwe ERK-onderdelen. 

 

Workshopronde 1

Begrijpen en begrepen worden: schrijven in de MVT (Daphne van Weijen)
Taalgebruik draait om begrijpen en begrepen worden. Hoe kun je je leerlingen helpen om de doeltaalinput die zij ontvangen te begrijpen en zich vervolgens begrijpelijk uit te drukken in die taal? De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het verbeteren van schrijfonderwijs binnen het schoolvak Nederlands. Maar wat hebben MVT-docenten daaraan? In deze workshop bekijken we samen hoe kenmerken van effectieve schrijflessen voor Nederlands ook ingezet kunnen worden om leerlingen beter te leren schrijven in de moderne vreemde talen.

Oefenen met nieuwe ERK-onderdelen (Mireille Hassemer)
Ook benieuwd hoe leerlingen met informatieve teksten in de doeltaal aan de slag gaan? Of hoe ze ook als beginnende taalleerders gemotiveerd deel kunnen nemen aan interactie? Ontdek samen met ons de interessante wereld van de nieuwe ERK-onderdelen, waaronder mediatie en interactie, zoals beschreven in de recente publicatie het CEFR Companion Volume (Raad van Europa, 2020). In deze boeiende workshop duiken we dieper in deze nieuwe domeinen, leren we de kan-beschrijvingen begrijpen en ontwikkelen we praktische lesideeën die het taalleren bij leerlingen actief bevorderen.

 

Workshopronde 2

Kritische discussies in de taalles (Indira Wakelkamp)
Kritische discussies voeren in de taalles als onderdeel van spreekvaardigheidstraining en burgerschapsvorming kan voor zowel de leerlingen als de docent spannend zijn. Hoe draag je bij aan een veilig en open klasklimaat? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling een bijdrage durft te leveren en zich ook taalvaardig genoeg voelt om dat te kunnen doen? Hoe laat je verschillende perspectieven aan bod komen? Hoe bewaak je de kwaliteit van de argumenten? In deze workshop krijg je handige tips en twee werkvormen mee die je kunt inzetten. Daarnaast is er ook ruimte om met elkaar ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Je lesmethode communicatiever maken (Marrit van de Guchte)
Als docent moderne vreemde talen wil je je leerlingen graag communicatief taalonderwijs geven. De opdrachten in lesmethodes lenen zich hier niet altijd voor. Al die communicatieve opdrachten zelf maken, kost weer heel veel tijd. In deze workshop leer je hoe je met kleine aanpassingen je eigen lesmethode communicatiever maakt. Neem dus vooral je eigen lesmethode/lesmateriaal mee, zodat we de verschillende technieken meteen kunnen toepassen voor je volgende les.

15:00 uur –  Inloop

15:30 uur – Workshopronde 1

Begrijpen en begrepen worden: schrijven in de MVT (Daphne van Weijen) of Oefenen met nieuwe ERK-onderdelen (Mireille Hassemer)

16:30 uur – Workshopronde 2

Je lesmethode communicatiever maken (Marrit van de Guchte) of Kritische discussies in de taalles (Indira Wakelkamp)

17:30-18:00 uur –  afsluiting met borrel