Gespreksvaardigheid in de MVT-les
Hoe krijg je je leerlingen aan het spreken in de MVT-les? Leerlingen leren in de doeltaal communiceren door in de doeltaal te communiceren. Dit is alleen nog niet zo gemakkelijk voor elkaar te krijgen in de MVT-les. Het levert vaak veel lawaai op en leerlingen vinden het meestal spannend om met elkaar in de doeltaal te communiceren. In deze workshop leer je hoe je via taakgestuurd taalonderwijs je leerlingen aan het spreken krijgt, en bij kunt dragen aan plezier tijdens het spreken. Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op:
- De theoretische achtergronden van de spreekdidactiek
- Voorbeelden van taken en ervaringen van leerlingen
- De vertaalslag naar je eigen klas(sen)
Aan de hand van een concreet ontwerpmodel ga je zelf aan de slag om een gesprekstaak te ontwerpen die aansluit bij de methode of het materiaal dat je al gebruikt.
De bijeenkomst wordt geleid door Marrit van de Guchte. Zij is docent en onderzoeker op het gebied van modern vreemdetalenonderwijs aan de Interfacultaire Lerarenopleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam. In het project Doeltaal Digitaal onderzoekt ze met docenten en onderzoekers de mogelijkheden voor digitale interactie in het MVT-onderwijs. Samen met Eline van Batenburg maakt zij de podcast Taal, gewoon doen! Waarin ze op zoek gaan naar frisse en wetenschappelijk onderbouwde ideeën voor de lespraktijk.
- De theoretische achtergronden van de spreekdidactiek
- Voorbeelden van taken en ervaringen van leerlingen
- De vertaalslag naar je eigen klas(sen)
- Bronnen voor taakgericht werken
- De vertaalslag van de principes naar de klas